What you see is what you get

Hoe onderscheid je je zelf als organisatie van je concurrenten? In de huidige marketingmix wordt ook storytelling genoemd om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Storytelling is een begrip waar je niet meer omheen kunt. Je vertelt je eigen verhaal in woord en beeld. Hoe doe jij dat? Gebruik je daarbij algemene beelden of beelden die speciaal zijn gemaakt voor jouw bedrijf?

Stockfotografie
In de beeldcultuur van deze tijd wil iedereen mooie plaatjes laten zien, het liefst voor weinig of geen geld. Het is natuurlijk een uitkomst dat er een range aan stockfotografie sites bestaat waar je snel die mooie plaatjes kan vinden. Vraag jezelf eens af in hoeverre deze beelden bijdragen aan jouw authenticiteit?

Merkauthenticiteit
Ik sprak hierover met Guido van Schagen, directeur van Estivant Vakanties. “Wij zitten in een niche markt met een duidelijke doelgroep, singles en eenoudergezinnen. Stockfotografie is voor ons te algemeen en sluit niet aan bij onze doelgroep. Het zijn toch vaak beelden van papa, mama en kind.

In een foto wil een gast zichzelf herkennen en zien wat hij kan verwachten als hij een vakantie boekt. Wij gebruiken daarom geen modellen voor de mooiste plaatjes, maar onze eigen gasten op onze eigen locaties. Daarmee geef je vertrouwen aan potentiële boekers. Onze gasten zijn daarmee ook onze ambassadeurs. Zelf een fotograaf op pad sturen die het programma op onze locaties in beeld brengt is voor ons noodzakelijk.

In de reiswereld zijn reviews heel belangrijk. Niemand wil slechte reviews krijgen. Zoals onlangs nog in het nieuws was, reviews kunnen zelfs worden gekocht. Tekst is te manipuleren, maar beeld is authentiek. What you see is what you get.”

Tot slot
Als jij gebruikt maakt van beeld in je communicatie, realiseer je dan welke boodschap er in die beelden zit. Denk niet alleen aan het onderwerp van de foto, maar wat het communiceert en of het aansluit bij je doelgroep en je waardes.

Tips:

  1. Voordat je een fotograaf op pad stuurt of beelden aanschaft, denk eens na over wat je wilt dat het beeld communiceert.
  2. Sluit het beeld aan bij de andere beelden die je al gebruikt?
  3. Ga bij je bestaande uitingen zoals brochures en website eens na in hoeverre het beeld bijdraagt aan de authenticiteit van jouw bedrijf.

Wil jij tips ontvangen over het verbeteren van de zichtbaarheid van je bedrijf? Vul je naam en e-mail adres in en je krijgt iedere maand nieuwe tips van me over hoe jij jezelf beter zichtbaar kan maken.

 

ben je nieuwsgierig naar het werk dat ik heb gemaakt voor Estivant? Kijk dan hier…

 

 

 
 
What you see is what you get | © 2018 Katja Schade