Weg met de cliché’s

Hoe vaak kom jij ze tegen? De clichébeelden die steeds weer voorbij komen. En wees eens eerlijk, gebruik jij ze ook regelmatig in je communicatie? Toon in 2017 eens wat lef en ga van de gebaande paden af. 

Je zou denken dat met een overvloed aan beeld er aanspraak wordt gemaakt op de creativiteit van makers, communicatie-queens en content-kings. Helaas, het cliché viert nog steeds hoogtij. Kijk eens naar de volgende voorbeelden.

 

communicate
de lachende servicemedewerker
Hier gaat alles goed. Jaja, dat zal wel.

mountain masters
de bergbeklimmer
Samen naar de top. Val niet in slaap in de death zone.

great-idea
de gloeilamp, weer een briljant idee! 
Uitzetten die lamp.

citaten: Bart Stovers / beelden shutterstock

Copycat
Pinterest en de grote stocksites staan vol met dooddoeners die keer op keer opnieuw gefotografeerd worden. Tik duurzaamheid in en je vindt meer dan 100 dezelfde foto’s op Shutterstock.

Ja, ik begrijp dat het soms haast heeft of er een beperkt budget is. Hou in je achterhoofd wat dit soort beelden zegt over je boodschap. Staat authenticiteit in je kernwaarden? Mijd dan dit soort foto’s.

Capture - Copy (2)

Oké denk je dan.. Maar hoe dan wel? Huur een creatief in als het je zelf niet lukt om met origineel beeld te komen. En als je toch liever een kant en klaar beeld wil gebruiken, kijk dan op de betere beeldbanken waar kwaliteit boven kwantiteit gaat.

A world without art is just duh
Ik stuitte laatst op een mooi initiatief uit Rotterdam. Onder de naam ContainerBlik koppelen ze organisaties aan kunstenaars om zo tot een rijkere visuele beleving te komen. Win-win lijkt mij!

containerblik

Tot slot
Ga eens na welke beelden jij gebruikt in je communicatie. Hoeveel cliché’s zitten er tussen? Laat 2017 de start zijn voor meer lef en originaliteit in je visuele uitingen. Dan val je vanzelf op in de massa door je beeldtaal.

Wil jij meer van jezelf laten zien? Ik kan je helpen. Ik ben te bereiken op 06-52631741 of info@katjaschade.nl

 

 
 
Weg met de cliché’s | © 2018 Katja Schade