visual storytelling online

Hoe zet jij beeld in op social media? Selecteer je je beeld voor een specifiek medium of gebruik je hetzelfde beeld voor al je social media kanalen? Meer dan de helft van de bedrijven is actief met visuele storytelling on- en offline. Maar slechts 11% gelooft dat beeld effectief wordt ingezet.

Uit een onderzoek van Curalate blijkt dat 78% van de marketeers hetzelfde beeld gebruikt voor al hun social media kanalen, terwijl bijvoorbeeld twitter en snapchat verschillende functies hebben.

Ik sprak hierover met Songkie Lie, Internet Graphic Designer bij FootLocker Europe. “In de marketingcampagne van Footlocker wordt groot ingezet op social media. En elk social media kanaal heeft zijn eigen functie. Als je alles kopieert is je content niet zoveel waard”  is zijn mening.

Van twitter tot snapchat

footlocker

Facebook wordt naast de website gebruikt als showcase van je product. Het is ook een uitstekend medium om vragen te beantwoorden van potentiële kopers.

Snapchat en instagram kun je inzetten om de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten. Dat vergt een ander soort beeld, denk aan sneak-peaks, behind the scenes, gebruikersfoto’s en videos.

Twitter kun je inzetten voor officiële persaankondigingen. En vergeet ook bloggers en vloggers niet die worden ingezet om hypes te veroorzaken in de retailbranche.

Diverse kanalen met diverse functies. Het is dus belangrijk om erop te letten dat je je content hierop aanpast. Veel bedrijven onderschatten dit en laten kansen liggen.

Tot slot
Als je weet hoe je beelden, foto’s en video kunt gebruiken voor online marketing, heb je een grotere kans om meer mensen te bereiken. Denk na welke functie social media heeft voor jouw bedrijf en wat je hier communiceert met je beelden.

Tips

  1. Zorg voor originele content als je gebruik maakt van meerdere social media kanalen.
  2. Is er beeld gemaakt door gebruikers van je dienst of product? Laat het zien.
  3. Denk na over het gebruik van het social media kanaal. LinkedIn en Instagram kunnen deels overlappen in gebruikersgroep, maar de functie ervan is totaal anders.


In mijn volgende blog meer over visuele storytelling online.

 
 
visual storytelling online | © 2018 Katja Schade