Hoe verleidt jij je doelgroep?

Ken je dat? Kinderen die niet willen luisteren als ze gamen, tv kijken of met hun telefoon bezig zijn? Wil jij dat jouw doelgroep ook alles om zich heen vergeet en alleen maar geïnteresseerd is in jouw dienst of product? Lees dan verder over de 7 verleidingstechnieken. En kijk hoe jij ze kan inzetten om je diensten en producten te verkopen.

“De makers van televisieprogramma’s willen dat je kind blijft kijken en maken daarbij gebruik van verschillende verleidingstechnieken. Ze trekken de aandacht van je kind, sturen gedrag en beïnvloeden het beeld dat je kind heeft van de werkelijkheid.” (bron: Mediawijzer.net) Deze verleidingstechnieken zijn natuurlijk niet alleen op kinderen toepasbaar. Kijk eens of jij ze kunt gebruiken in jouw media uitingen.

1. Rolmodel
Hoe verkoop je een verlangen? Door een rolmodel te gebruiken laat je zien dat het voor iedereen mogelijk is. Gezien worden? Succesvol zijn in het leven? Ontspanning?  Als ze jouw adviezen of producten kopen, dan komt het helemaal goed. Bedenk welk verlangen achter jouw product of dienst zit en speel daarop in.

tedcover rolmodel

2. Nep en echt
Fantasie en werkelijkheid liggen dicht bij elkaar. Daar wordt met de digitalisering van de laatste decennia volop gebruikt van gemaakt. Bedenk aan welke fantasie jouw product of dienst kan voldoen en welke middelen je daarbij kan inzetten.

photoshop blog nep en echt

3. Merchandise
De wisselwerking tussen tv-programma’s en marketing zijn nauw met elkaar verbonden. De supermarkt staat vol met verleidelijke verpakkingen met bekende figuurtjes van de tv. Andersom worden tv programma’s en vlogs gebruikt om producten aan te prijzen. Via welke kanalen kun jij je producten of diensten nog meer onder de aandacht brengen?

4. Interactie
Als mensen kunnen meedoen, wordt je media-uiting  aantrekkelijker. Pokémon Go is een bekend voorbeeld, maar kijk ook eens naar deze campagne van BIC. Zij riepen mensen op om op te komen voor het verdwijnende handschrift, want wie gebruikt er nog een pen? Ze vroegen mensen om het alfabet te schrijven en in te sturen zodat ze een universeel handschrift konden creëren. Hoe kan jij voor interactie zorgen?

interactie blog   handwriting

5. Stereotype
Er wordt in de media vaak met stereotypes gewerkt. Wel zo herkenbaar. Ik vind het persoonlijk sterker als je daar juist tegenin gaat. Zoals deze reclame van Campina.

blog stereotypes

Of deze campagne van de Hema waar met een mannelijk model wordt gewerkt die een push up beha aanprijst.

HEMA_-_Andrej_Pejic_foto_3klein_thumb

Maak jij juist gebruik van stereotypes in je uitingen, denk eens na hoe het zou zijn als je het omdraait. Wordt het daar sterker van?

6. Belonen
Veel reclames voor drankjes hebben aantrekkelijke mensen in de hoofdrol. Dat roept bij de meeste mensen een prettig, lichtelijk opgewonden gevoel op. De drankjes worden dan geassocieerd met dit gevoel. De beloning kan ook iets anders zijn, zoals deze aannemer aangeeft met een duidelijke URL www.vrijetijdvooru.nu. Met welk prettig gevoel kan jij je dienst of product promoten?

belonen 2 blog

7. Personaliseren
Authenticiteit is belangrijk in je marketingboodschap. Wees je zelf. En pimp je eigen schoenen, auto, colablikje, pot nutella en chocolade reep. Heb jij een product wat je doelgroep kan customizen? Hoe kun jij je dienst op maat maken?

blog personaliseren

 

Tot slot
Ga eens na welke verleidingstechnieken jij gebruikt in je communicatie. Kijk eens of je het net over een andere boeg kan gooien door een andere techniek in te zetten of het cliché juist om te draaien.

Tips

  1. Onderzoek of er nieuwe kanalen zijn waar jij je product of dienst onder de aandacht kan brengen.
  2. Ga na welke van de 7 technieken jouw product of dienst meer aandachtswaarde genereert dan degene die je nu gebruikt.
  3. Wat is het verlangen achter jouw product? Speel daar op in.

Wil jij meer van jezelf laten zien? Ik kan je helpen. Ik ben te bereiken op 06-52631741 of info@katjaschade.nl

 

 
 
Hoe verleidt jij je doelgroep? | © 2018 Katja Schade