Hallo? Contact?

blog 2

Hoe maak jij contact? Kijk je iemand aan of kijk je weg? Wat is je uitstraling? Vragen waar niet iedereen zich bewust van is als het gaat om je online communicatie. Bovenstaande foto’s kwam ik tegen bij een presentatie van speakers op een internationaal congres waar ik een filmopdracht had. Wat is je eerste indruk?

Contentstrategie

Steeds meer bedrijven worden zich bewust van hun imago naar buiten toe. Zij nemen niet alleen hun algemene presentatie onder handen, maar gaan nog een stapje verder. Bij SNS bijvoorbeeld kijkt de afdeling communicatie de LinkedIn-profielen van hun werknemers na. Er is een actief beleid om professionele foto’s te gebruiken en ervaring up to date te houden. De werknemers als uithangbord voor het bedrijf.

Digital natives

Ik sprak, docent aan de Hogeschool van Amsterdam, Jan-Jaap Heine over het gebruik van foto’s op social media door studenten. Bij zijn studenten die het vak media en maatschappij volgen, lijkt de theorie niet altijd door te dringen in het praktisch handelen. “ Soms zie ik profielfoto’s voorbijkomen van studentes die goed zijn voor veel likes op Instagram, maar niet geschikt om je te presenteren naar toekomstige werkgevers.”

Onlangs gaf hij een telefoontraining aan zijn klas. “ Studenten durven niet meer te bellen. Ze sturen een mail naar een werkgever voor een stageplaats. Als ze daar niks op horen, dan weten ze niet wat te doen. Ze zijn vooral ingesteld op zenden en daarmee likes verzamelen. Echt contact vinden ze eng en gaan ze liever uit de weg.”

Personal branding

blog linked in

Voor een zakelijk netwerk als LinkedIn is niet elke foto geschikt. Als ik in mijn netwerk rondkijk onderscheid ik de volgende types:

1.      Ik heb aan een sportwedstrijd meegedaan – type

2.      Kijk mijn huisdier nou – type

3.      Ik had een net pak aan op een feestje – type

4.      Door mijn zonnebril maak ik geen contact- type

Als je tijd besteed aan werkervaring en referenties, realiseer je dan dat een foto de tekst kan ontkrachten. En dat is jammer van alle moeite en tijd die je erin steekt.

Tot slot

Denk eens na over je eigen personal branding op zakelijk gebied. Welke eerste indruk maak jij? Komt je foto overeen met je functie? Hoe wil je overkomen?

Tips:

  1. Kijk eens naar je eigen foto alsof het iemand is die je niet kent. Wat is je indruk?
  2. Is je foto actueel, of gebruik je nog een foto van 5 jaar geleden?
  3. Maak je contact door de lezer aan te kijken of kijk je weg?

Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe het ook kan? Kijk dan hier..

 
 
Hallo? Contact? | © 2018 Katja Schade